Prečítajte si prepis epizódy z podcastu Medzi nami zubami.
[00:00:01.590] - Tomáš Olšiak
Ahojte! Vítam Vás pri ďalšom dieli podcastu Medzi nami zubami, ktorý Vám prináša značka CURAPROX Slovensko. Moje meno je Tomáš Olšiak a v CURAPROX Slovensko sa venujem marketingovej komunikácii. Mojím dnešným hosťom je Tina Federičová, ktorá je koordinátorkou školení projektu DentalAlarm & Brusher. Tina, vítam ťa u nás.
[00:00:22.590] - Tina Federičová
Ďakujem za pozvanie.
[00:00:25.710] - Tomáš Olšiak
S Tinou sa budeme baviť okrem iného aj o tom, ako je možné dosiahnuť to, aby dieťa prišlo zo školy namotivované na čistenie zubov. Možno to znie tak trošku sci-fi, ale Tina vás určite počas najbližších zhruba 20 minút s nami presvedčí, že až také sci-fi to nie je.
[00:00:48.280] - Tomáš Olšiak
Tina, musím povedať, že tí nám trošku rozširuješ aj takú, ako kebyže pestrosť a diverzitu našich hostí, lebo už sme tu mali zubného lekára, zubnú lekárku, dentálnu hygieničku, ale dnes tu máme teda aj študentku zubného lekárstva, lebo Tina je študentka, koľkého ročníka?
[00:01:04.240] - Tina Federičová
Tretieho.
[00:01:05.050] - Tomáš Olšiak
Takže Tina, keby si mala nejakými pár vetami opísať, čo to vlastne projekt DentalAlaram & Brusher je, čo by si povedala?
[00:01:11.560] - Tina Federičová
Tak projekt DentalAlarm & Brusher je vlastne celoslovenský osvetový projekt alebo môžeme povedať školenia, ktoré učia deti, ako sa správne starať o svoje zúbky, ako pristupovať celkovo k tomu ústnemu zdraviu a robíme to hlavne zábavnou formou, ktorá tie detičky veľmi baví, a preto pokračujú vlastne v týchto správnych návykoch aj potom doma.
[00:01:35.590] - Tomáš Olšiak
V rámci týchto školení predpokladám, že tvojimi očami prejdú naozaj desiatky, možno až stovky detských chrupov. Tak ako to vlastne s tým detským chrupom na Slovensku vyzerá? Majú slovenské deti zdravé zuby? Alebo nie?
[00:01:47.530] - Tina Federičová
Tak čo mi je známe, vlastne Slovensko sa drží na chvoste zubnej hygieny, čiže celkom v tomto pokulhávame, ale určite si myslím, že líši sa to na celom Slovensku. Ja školím na západnom Slovensku, som teda aj školiteľkou, a podľa mňa na západe je tá ústna hygiena a to zdravie ústnej dutiny oveľa lepšie ako podľa mňa na východe alebo možno aj v strede. Samozrejme, keďže som videla naozaj už veľa detí, tak môžem povedať, že v každej triede sa nájdu deti, ktoré majú krásne zúbky, biele ako perličky, ale vždy je tam aspoň zopár z tých nejakých dvadsiatich detí takých, čo majú totálne vyhnité zuby a naozaj by potrebovali veľké ošetrenie, rozsiahle, často aj v celkovej narkóze. Takže záleží.
[00:02:31.150] - Tomáš Olšiak
A dokážeš nejako v rámci svojej pozície a svojich skúsenosti aj nejako posúdiť, že aké faktory to môžu ovplyvňovať? Je to, že proste deti sú klasicky lenivé na čistenie zubov? Alebo je to aj o tom, že rodičia sa im dostatočne nevenujú? Alebo tie ústne pomôcky, že nie sú v tvare nejakej obľúbenej postavičky komiksovej alebo?
[00:02:49.960] - Tina Federičová
Jasné, ja si myslím, že ten hlavný dôvod, prečo je tá hygiena horšia u tých detičiek je práve to, že rodičia sú leniví, nie deti, pretože sú to predsa len deti a oni nemajú až tak dobrú tú motoriku. Najmä keď sa rozprávame o tých škôlkarov, čiže treba im dopomáhať. Vlastne mali by sa zúbky dočisťovať až udáva sa približne do toho desiateho roku života, čo sa niekomu môže zdať ako dosť dlho, ale z vlastnej skúsenosti aj šesť, sedem ročné dieťa, pretože ja mám aj mladšiu sestru sedemročnú takmer, tak treba jej pomôcť naozaj, aj keď chceme napríklad zaradiť tie medzizubné pomôcky. Čo sa týka tých ústnych pomôcok medzizubných, napríklad, tak viem, že v drogériách sú dostupné také pomôcky, ktoré majú napríklad tvar zvieratiek a tým pádom lepšie namotivujeme to dieťa, aby si napríklad čistilo aj tie medzizubné priestory, lebo táto časť väčšinou zostáva vynechaná. Ale inak si myslím, že v deťoch nie je problém. Skôr tam treba trošku zapracovať a potlačiť tých rodičov k tomu, aby im pomáhali a motivovali ich.
[00:03:50.140] - Tomáš Olšiak
Ako si sa ty vlastne dostala k tomuto projektu?
[00:03:53.050] - Tina Federičová
Vieš, čo mňa vlastne oslovila kamarátka alebo teda spolužiačka ešte zo strednej školy. Ukázala mi vlastne videjko propagačné a mňa to celkom zaujalo, pretože je to práca s deťmi, ja teda veľmi mám rada deti, a prišlo mi to ako skvelá príležitosť aj vlastne do mojej budúcej praxe, keďže by som chcela byť zrejme pedostomatologička alebo teda detská zubná lekárka. Proste som to vyskúšala a zadarilo sa, takže bola som potom veľmi nadšená z toho.
[00:04:22.900] - Tomáš Olšiak
Ak to chápem správne, tak teda DentalAlarm & Brusher tento projekt je primárne o tom, ako zubným kazom predchádzať, teda je to primárne o prevencii. Tá prevencia ti je blízka aj preto, že nejakým spôsobom aj na škole počas štúdia sa tomu nejakým spôsobom viac venujete alebo ani úplne nie?
[00:04:39.970] - Tina Federičová
Za mňa, som síce iba tretiačka, takže možno sa to ešte nejak povyvíja, ale zatiaľ čo som mala na škole, tak sa prevencii venujeme pomerne málo na môj vkus, keďže som absolvovala už aj nejaké školenia a podobne. Čiže napríklad nikdy nám nebolo vysvetlené, aké by mala mať vlastne kefka vlastnosti, aby bola čo najlepšia pre naše zuby alebo napríklad, aj zloženie zubnej pasty je pre mňa dôležité a podľa mňa, tá prevencia, teda nie je dostatočne učená na tých školách. Teda najmä na mojej, neviem ako je to na iných, ale na mojej nemôžem povedať, že som úplne stopercentne spokojná s tým.
[00:05:14.980] - Tomáš Olšiak
Takže ako keby v tomto smere máš pocit, že stále sa to štúdium úplne neposúva, že stále je to viac o tom, že vás učia ako tie zuby opravovať a nie predchádzať tomu, aby vôbec ich bolo treba opravovať.
[00:05:25.090] - Tina Federičová
Nepodchytiť tú príčinu. A čo je podľa mňa veľmi dôležité, tá prevencia vlastne je v každom odvetví dôležitá. Nielen u tých zubov, ale všade v podstate. Treba na to dbať.
[00:05:35.190] - Tomáš Olšiak
Hlavne predpokladám, že tak, ako všade, tak vždy prevencia je lacnejšia ako potom už riešenie problému.
[00:05:39.730] - Tina Federičová
Samozrejme. Každý nadáva, že zubári sú drahí, takže treba začať od prevencie.
[00:05:44.710] - Tomáš Olšiak
Ty si spomínala, že by si sa chcela venovať potom aj v praxi už svojej budúcej hlavne detským pacientom a pacientkám. Darí sa ti nejakým spôsobom aj počas školy už? Viem, že vy máte, predpokladám, aj nejaké praxe a nejaké praktické hodiny.
[00:05:57.810] - Tina Federičová
Ešte len budem mať.
[00:05:58.780] - Tomáš Olšiak
Ešte len budeš mať? A myslíš, že sa tam dostaneš aj k deťom alebo je to vyslovene len na dospelých pacientov zamerané?
[00:06:04.440] - Tina Federičová
Presne čo ja viem, čo som sa dopočula, tak detských pacientov my neprijímame, čo je dosť škoda, lebo ja by som o to mala aj záujem. Aj jedna moja kamarátka, kolegyňa vlastne ma oslovila, že kľudne by aj prišla so svojou dcérkou, ale asi to nebude možné. Myslím si, že nie, ale je to škoda, lebo každý zubár sa aj keď nebude detský zubný lekár, tak sa stretne určite s malým pacientom a je to úplne niečo odlišné, ošetrovať takéto deti, najmä tie malé.
[00:06:38.150] - Tomáš Olšiak
Poďme sa už trošku bližšie pobaviť aj o tom samotnom projekte, ako to vlastne prebieha a možno ešte aj trošku vysvetliť. Ten názov mi príde pomerne taký dlhý DentalAlarm & Brusher. Tak prečo je vlastne taký dlhý a ako ten projekt vlastne prebieha, ako sa vlastne to školenie do tej školy dostane, čo sa potom deje priamo v tej škole?
[00:06:56.300] - Tina Federičová
Takže DentalAlarm & Brusher môžeme vlastne rozdeliť na tie dve slovíčka, pričom DentalAlarm je určený pre deti, najmä teda škôlkarov a potom ešte na základné školy do siedmeho ročníka. A Brusher je určený pre väčšie deti, teda napríklad tínedžerov. Áno, čiže v podstate je to podľa vekových kategórií a kvázi aj náročnosti. Tieto školenia sa vlastne skladajú zo štyroch školení. Príde vlastne školiteľ, alebo teda dvaja školitelia väčšinou, do nejakej triedy, objedná si ich učiteľka a na tých štyroch školeniach sa dozvedia anatómiu, kazovedu a rôzne ďalšie témy, ako napríklad aj výživu. A vlastne tieto školenia zaobstarajú to, že tie deti budú mať vlastne každú tú tému prejdenú a všetkému budú rozumieť, čiže stavbe zuba, ako predchádzať kazom, aké máme používať správne zubné pomôcky... Všetko proste budú vedieť. Niekedy možno lepšie ako dospelí. Môžu ešte aj učiť dospelákov, rodičov, už aj to sa mi stalo.
[00:07:56.770] - Tomáš Olšiak
A ak sa môžem opýtať, je tam aj nejaká časť venovaná napríklad vysvetľovaniu toho, kto vôbec je zubný lekár, zubná lekárka, ako prebieha návšteva zubného lekára, že pripraví trošku aj na návštevu zubného lekára?
[00:08:09.110] - Tina Federičová
Áno, ja častokrát dávam aj deťom otázku, na ktorú mi väčšinou správne odpovedajú. A to je, že či musíme navštíviť zubného lekára, iba keď nás niečo bolí. Pretože často robia rodičia takú vec, že zoberú to dieťa až keď ho niečo bolí a tým pádom má automaticky spojenú zlú skúsenosť s tým zubárom a toto ja chcem ako keby nejak znížiť, aby sa to nedialo. A preto napríklad si aj skúšajú na tých školeniach zubné pomôcky ako napríklad zrkadielko alebo aj sondu a snažíme sa vlastne vytvoriť nejaký pozitívny vzťah celkovo k tej zubnej ambulancii, k zubnému lekárovi, aby sa ich nebáli, lebo fóbia zo zubných lekárov je určite populárna aj u dospelákov, nielen u detí.
[00:08:51.840] - Tomáš Olšiak
A keď si ja tak predstavím, poznáte také klasické nejaké možno také vzdelávacie hodiny aj od nejakých externých možno firiem v škole, keď si na to tak spomínam, tak väčšinou je to naozaj o takej teórii, o nejakej prednáške, ale čistenie zubov tam mi tak ako keby sedliacky rozum hovorí, že čokoľvek vám ktokoľvek o tom povie, tak stále mi tam sa pýta také to ako keby, že ručne stručne naučenie, takže deje sa aj toto na tých hodinách, že doslova učíte tie deti čistiť si zuby so zubnou kefkou?
[00:09:20.270] - Tina Federičová
Jasné, to školenie každé jedno je rozdelené na teoretickú, ale aj praktickú časť. Vlastne my používame aj nejaké zábavné aktivity, ako napríklad hľadanie rozdielov a podobne. A čistíme si aj zúbky. Okrem týchto klasických aktivít, čiže individuálne pristupujeme k tomu dieťatku, chytíme mu tú kefku, ukážeme, ako by to malo robiť. Samozrejme, pozitívne ho motivujeme, aj ho pochválime a snažíme sa počas tých štyroch týždňov, štyroch školení, čo najviac vycibriť tú jeho motoriku v podstate aj tú kvalitu čistenia zúbkov.
[00:09:56.570] - Tomáš Olšiak
Ako na to reagujú deti? Berú to ako takú povinnosť alebo ich to baví, že keď to naozaj obrátite na takú nejakú zábavnú aktivitu?
[00:10:04.910] - Tina Federičová
Deti sú veľmi snaživé. Väčšinou ich to baví. Samozrejme, oni by to chceli mať šup-šúp, hneď hotové, ale hovoríme im, že treba prestať s čistením vtedy, keď je každý zúbok čistý z každej strany a kým to nebudú mať hotové, tak proste nemôžu prestať a snažíme sa im vysvetliť, že inak budú mať kazy a vlastne to je zbytočné, no nie úplne zbytočné, ale rozumiete. Takže oni sú veľmi snaživé a myslím si, že ich to aj celkom baví. A najmä ešte tí na základných školách, tie sú super tie detičky.
[00:10:34.940] - Tomáš Olšiak
A mám pocit, že pri deťoch je to do veľkej miery o motivácii, o rôznych odmenách, aby to dieťa nielen v podstate vedelo, samozrejme, o čistení zubov, že ako si tie zuby čistiť, ale aj vlastne prečo vôbec. Tak máte nejaké takéto finty na to, že to nastavenie dieťaťa v hlave zmeniť z toho, že čistenie zubov je len nejaká nepríjemná povinnosť na to, že čistenie zubov je naozaj niečo super, niečo, čo je pre mňa zmysluplné, niečo, čo má v podstate svojím spôsobom aj baví. Tak sú na to nejaké finty psychologické?
[00:11:01.050] - Tina Federičová
Jasné. Ja si myslím, že veľmi atraktívnou pomôckou, na ktorú si dokonca ja spomínam z môjho detstva, sú vlastne nálepky slniečko a mesiačik, ktoré na školeniach dostávajú detičky. A vlastne znamená to pre tých, čo to nepoznáte, tak je to taká kartička, kde si vlastne dieťa nalepí na políčko vždy ráno, keď si umyje zúbky slniečko a potom večer zase mesiačik, ak je to na viacero týždňov, a majú prehľad ako dôslední sú. A keď si to nechajú pekne v kúpeľni, aj mojej sestre som to takto nechala, tak pekne ju viem skontrolovať a zmanažovať, že či to ešte musí vylepšiť a podobne. A samozrejme, ešte okrem tohto dostávajúnapríklad pexesá s motívom Lilly a Lola, to sú takí naši maskoti, ktorí vlastne nám pomáhajú školiť v týchto školách a škôlkach a tým pádom ich to viac zaujme, pretože tie prezentácie sú celkovo aj také veselé, farebné, proste snažíme sa to ladiť čo najviac detsky.
[00:11:54.090] - Tomáš Olšiak
Nálepky slniečko a mesiačik, ináč, môžem pripomenúť aj naším poslucháčom, zoženú aj v každom stánku Curaprox. Takže toto je, ináč, áno, môžem povedať aj zo svojho okolia, že je to finta, ktorá naozaj zaberá. To znamená, ráno si dieťa vyčistí zuby, nalepí slniečko, večer mesiačik a prípadne sa rodičia môžu aj na nejaké odmene dohodnúť, že keď bude celá kartička vylepená, tak možno nejaká zaujímavá odmena pre dieťa.
[00:12:15.510] - Tina Federičová
Nejaký výlet.
[00:12:16.640] - Tomáš Olšiak
Nejaký výlet. Určite nie sladkosti. A keď už som pri tej sladkosti, tak to by ma tiež zaujímalo, lebo mám pocit, že v detstve je zmyslom života väčšiny detí práve sladké. Tak na tých školeniach hovoríte niečo deťom aj v tejto súvislosti? Ako snažíte sa ich nejako akoby, nechcem použiť slovo odradiť, ale vysvetliť im že, že ten cukor a tie sladkosti nie sú pre zuby úplne dobré. Riešite tam aj nejako potraviny, jedlo alebo vyslovene len to čistenie zubov?
[00:12:42.660] - Tina Federičová
Súčasťou štvrtého školenia je vlastne téma výživy a tam presne riešime a učíme deti, ktorým potravinám sa vyhýbať alebo nedá sa úplne vyhýbať, ale ktoré obmedziť. A rozprávame sa tam napríklad o lízatkách a vysvetľujeme im, že tie sa dlho jedia, dlho sa lížu, takže také cukríky alebo lízatká, ktoré vlastne dlho nám dávajú cukor, pre tie baktérie, tak tie by sme nemali toľko jesť a že radšej si dajme neviem kúsok čokoládky a rýchlo to zjeme, aby tie bacily nerástli. A toto ich celkom zaujíma. A taktiež, keď už papajú nejaké tie sladkosti, tak im hovoríme, že veľká finta je napiť sa čistej vody a trošku ich spláchnuť, áno, ako taká spŕška. Takže to ich tiež zaujíma celkom, ale samozrejme, nedá sa tomu úplne vyhnúť tým sladkostiam. Každé dieťa zdravé papá sladkosti, takže takto to môžeme poriešiť. Keď, tak si umyť zúbky.
[00:13:35.730] - Tomáš Olšiak
A prihlasuje sa vlastne na to školenie nejaký spôsobom rodič prihlási svoje dieťa po jednom alebo to prihlasuje škola, riaditeľ, riaditeľka alebo učiteľka pre konkrétnu triedu?
[00:13:47.580] - Tina Federičová
V podstate učiteľka alebo aj riaditeľka, to je už jedno, si môže pozrieť našu stránku a na nej sa zaregistruje. Následne si vyplní nejaké údaje o svojej škole, vyplní koľko detí by malo záujem, koľko tried a takýmto spôsobom si vie objednať školenie. Potom produkty jej budú vlastne doručené do škôlky, prídu k nej dvaja školitelia alebo jeden a potom prebiehajú štyri školenia a pri Brusherovi sú to iba dve a tie sú napríklad na gymnáziách teda, aby sme nehovorili stále iba o tých malých detičkám. A je to veľmi jednoduché.
[00:14:23.100] - Tomáš Olšiak
Takže na stránke www.dentalalarm-brusher.sk. Takže keby vás to náhodou zaujalo. Verím, že nás počúvajú aj možno učitelia, učiteľky, takže si to samozrejme môžete objednať.
[00:14:43.310] - Tomáš Olšiak
Zaujímalo by ma, čo DentalAlarm znamená z pohľadu rodiča, lebo v tom detstve, počúvam to často aj z môjho okolia, že naozaj hlavne láme tie prvé čistenia zubov alebo tie prvé roky čistenia zubov je to celkom, že sa kúpeľňa niekedy mení na bojovú zónu a takisto to isté platí aj pre návštevu zubnej ambulancie. Tak v tomto smere DentalAlarm nejakým spôsobom uľahčuje tú pozíciu rodiča?
[00:15:05.300] - Tina Federičová
Ja si myslím, že áno, aj keď niektorým, možno, keď prídu za nimi deti a povedia im: Mami, mala by si mi čistiť zuby alebo dočisťovať, tak možno niektorých to nahnevá. Áno, že zrazu.
[00:15:15.680] - Tomáš Olšiak
Čo ste im to natrepali v tej škole? Teraz mám robotu navyše.
[00:15:18.770] - Tina Federičová
Presne tak. Takže môže to mať aj takýto kvázi negatívny efekt. Ale ja si myslím, že tým, že my zlepšíme tú techniku a celkovo ten pohľad aj cez motivačné materiály na to čistenie, tak kvázi uľahčujeme určite tým rodičom prácu a pomáhame im, aby to mali jednoduchšie najmä u tých malých detí.
[00:15:37.400] - Tomáš Olšiak
A čo pedagógovia počas toho školenia? Pedagóg je iba ako keby taký tichý prísediaci alebo nejakým spôsobom vám pomáha s tým školením alebo naopak on sa ho aktívne zúčastňuje, to znamená aj ten pedagóg, pedagogička keď chcú, tak sa môžu učiť vlastne čistiť si tie zuby alebo akú rolu tam hrá priamo v školeniach.
[00:15:54.200] - Tina Federičová
Samozrejme, že môžu sa zapojiť, ale z mojej skúsenosti je to tak 50 na 50. Niektoré učiteľky sú tam kvázi iba ako dozor a robia si nejaké svoje veci. Ale samozrejme máme aj také aktívne pani učiteľky, ktoré si pekne sadnú, usmerňujú aj deti, keď sú náhodou rozkošné a snažia sa aj počúvať a snažia sa angažovať a zapájať. Ale často sa mi stáva, že keď vlastne odchádzame, tak pekne motivujú tie detičky, že ideme si odložiť poháriky a budeme si teraz pekne čistiť po obede, lebo stalo sa mi, najmä teraz po tom covide, že vôbec vlastne nebolo zavedené čistenie zúbkov napríklad po obede alebo teda pred spaním. A teraz tým, že sme tam my prišli, tak už sme to obnovili a bude sa čistiť aj po obede, takže to je skvelé, si myslím.
[00:16:38.690] - Tomáš Olšiak
Ale, takže nie je to úplne tak, že DentalAlarm príde do školy, štyri školenia a tým to hasne. To znamená, v podstate, vy viete zmeniť celkové tie aktivity v škole v zmysle, že tam potom prebieha nejakým spôsobom to čistenie zubov teda alebo že ten dôraz na ústnu hygienu je úplne niekde inde, keď DentalAlarm odtiaľ odíde.
[00:16:54.650] - Tina Federičová
Áno, my sa snažíme o dlhodobý dopad. Nie, že štyrikrát tam prídu naši školitelia a zhaslo to, ale pekne nech si tie deti proste vytvárajú tie návyky práve aj tými nálepkami napríklad a treba pokračovať, samozrejme, aj keď by už nemali nálepky.
[00:17:09.020] - Tomáš Olšiak
A mávate teda aj nejakú tú spätnú väzbu po pár týždňoch alebo po pár mesiacoch z triedy, kde ste už boli, či už od učiteľov, od rodičov?
[00:17:16.100] - Tina Federičová
Toto sa mi asi ešte nestalo, ale teda po štvrtom, poslednom, školení mi väčšinou teda učiteľky alebo aj pani riaditeľka poďakuje, že sa im veľmi páčilo a že sa určite zapoja o rok. A to ma veľmi vždy zahreje pri srdci a je to taký dobrý pocit, že to má význam celé.
[00:17:32.420] - Tomáš Olšiak
Ty v DentalAlarm, v podstate už si nám spomínala, ako sa k tomu dostala a aj to, že sa chceš venovať detským pacientom a pacientkám, primárne, to znamená, že asi nechcem odpovedať za teba, ale predpokladám, že to nevnímaš vyslovene len ako nejaké možno privyrobenie si popri štúdiu, ale zároveň vidíš, ako kebyže ten benefit aj pre tvoju budúcu prax.
[00:17:54.410] - Tina Federičová
Samozrejme, tie peniažky sú nejakým bonusom, pozitívnym určite, ale áno, robím to najmä aj z toho osvetového hľadiska a chcem zvýšiť to povedomie o tej zubnej prevencii, pretože ja to vnímam tak, že tie detičky vlastne ako keby tak formujem odmala a tým pádom si aj možno aj vychovám budúcich pacientov, lebo nikdy neviem, že či sa o desať, o 20 rokov nestretneme v zubnej ambulancii u mňa a keď sa tak náhodou stane, tak budem veľmi rada.
[00:18:25.010] - Tomáš Olšiak
A zároveň si nejakým spôsobom cibríš aj ako keby že tie komunikačné zručnosti, že pri práci s tým pacientom detským?
[00:18:32.630] - Tina Federičová
Toto je určite výhodou si myslím aj pre tých školiteľov, ktorí by sa chceli k nám pripojiť. Ako som už povedala, určite budete mať v zubnej ambulancii aj malých pacientov a treba trošku zmeniť ten prístup. A tým, že budete chodiť do tých škôl a škôlok, tak uvidíte ako sa správajú tie detičky a aký majú aj postoj k tým lekárom. A viete sa tomu trošku potom prispôsobiť do budúcna. Budete vedieť čo čakať viac.
[00:18:57.890] - Tomáš Olšiak
A pre mňa je zaujímavé na tom, že si si vybrala túto cestu do budúcna, teda to, že samozrejme, to je síce jedna vec, že máš rada deti a máš k nim blízky vzťah, ale myslím, že z hľadiska toho zubného lekára alebo zubnej lekárky to ošetrenie dieťaťa je možno do určitej miery také najnáročnejšie resp. v porovnaní možno aj s dospelákom. Tak toto nejakým spôsobom ťa teda neodradilo, áno? Alebo máš pocit, že práve, že máš vlohy na to, že dokážeš s tým pracovať a tým pádom aj tú nevýhodu ako keby možno zmierniť alebo otočiť na výhodu. Myslím z toho psychologického hľadiska.
[00:19:27.710] - Tina Federičová
Myslím si, že mám celkom na to nejaké vlohy aj pevné nervy, možno. Ale čo sa týka tých školení, myslím si, že viem celkom tie deti tak namotivovať aj, usmerniť, aby sa aj tak nejašili a brali to vážne a spolupracovali aj. Čiže toto mi k tomu pomáha. A čo sa týka tej náročnosti, ešte som si to teda nevyskúšala v kresle, takže ľahko sa hovorí takto zo stoličky alebo z triedy, kde sú vo svojom prirodzenom prostredí a nie sú vyľakané, ale myslím si, že to bude fajn a keď nie, tak zmením, ale myslím si, že nie.
[00:20:04.530] - Tomáš Olšiak
Ak to aj môžem zhrnúť, v podstate už pred tým, než si sa zapojila do projektu DentalAlarm si teda mala tento sen venovať sa detským pacientom a keď si sa týmto v podstate detským pacientom možno nie v ambulancii, ale v triede začala venovať, tak sa ti to ako keby len utvrdilo, že áno, že je to naozaj niečo, v čom si sa našla, či nie?
[00:20:21.660] - Tina Federičová
Nie, nie ako deti ma zaujímali, áno, to je jedna vec, ale nešla som tam s tým cieľom, že budem zubná lekárka, ale ako som sa pohybovala celkovo v tom poli aj iných školeniach, tak proste tie deti vidím v nich ten potenciál, že vieme vychovať tú lepšiu generáciu so zdravšími zubami a nie tú, čo bude mať vždy protézu, keď sú to dôchodcovia. Áno, keď raz budú. Takže v tomto vidím taký ten dlhodobý ako keby zmysel, že u tých dospelákov už väčšinou ako sa hovorí, že starého psa novým kúskom nenaučíš, tak toto presne si myslím, že to je lepšie u tých detí hneď od malička cibriť.
[00:21:04.040] - Tomáš Olšiak
Tina, ty sama študuj zubné lekárstvo a viackrát sme tu už spomínali školiteľov a školiteľky teda ako študentov zubného lekárstva, ale sú to iba študenti zubného lekárstva alebo kto všetko tvorí školiteľský tím DentalAlarmu?