Prečítajte si prepis epizódy z podcastu Medzi nami zubami.
[00:00:01.590] - Tomáš Olšiak
Ahojte! Vítam vás pri ďalšom dieli podcastu Medzi nami zubami, ktorý Vám prináša značka Curaprox. Moje meno je Tomáš Olšiak a v Curaprox Slovensko sa venujem marketingovej komunikácii. Mojím dnešným hosťom je Soňa Lisá, detská zubná lekárka a čeľustná ortopédka. Soni, vítame ťa u nás.
[00:00:21.030] - Soňa Lisá
Ahojte!
[00:00:23.460] - Tomáš Olšiak
S ktorou sa budeme rozprávať o tom, prečo je mimoriadne dôležitý správny vývin v detských ústach a ako tento správny vývin vieme zabezpečiť, a prípadne čo nám hrozí, ak sa nám tento správny vývin nepodarí ustriehnuť. Soňa je vďaka svojim špecializáciam naozaj odborníčka na slovo vzatá, ako sa hovorí, na tieto témy a určite má na ne super vzhľad zo všetkých možných koncov, a určite dnes odznie kopa zaujímavých informácií a zároveň informácií, ktoré verím mnohým z vás aj pomôžu s ich najmenšími. Takže Soni, keď sa tak rozprávame o optimálnom vývine detských úst, aby sme sa nerozprávali nejako tak všeobecne, buďme konkrétni. Čo to vlastne znamená tie detské ústa? Narodí sa mi dieťatko, čo to znamená, že tie detské ústa sa vyvíjajú správne?
[00:01:14.920] - Soňa Lisá
Tak, keď sa na to pozrieme takto úplne od začiatku, tak keď sa narodí to dieťatko, tak vlastne celý muskuloskeletálny princíp vývoja tej ústnej dutiny a celej tváre je ovplyvnený množstvom faktorov. Čiže celý vývoj tváre, telíčka a takisto aj mozgu je ovplyvnený rôznymi vecami, do ktorých môžeme zasiahnuť aj my ako rodičia, následne, keď treba, tak odborníci. Už to závisí aj od toho, ako je dieťatko uložené v brušku počas vývoja a tak isto čerstvo po pôrode, aké má vytvorené návyky. Tieto návyky ako jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré nám ovplyvňujú vývoj celého skeletu a celej tej muskulatúry aj na tvári, je dojčenie. Dojčenie je veľmi dôležité a v princípe je to základné prijímanie potravy na to, aby dieťatko rástlo a novorodenec sa správne vyvíjal. Ale okrem toho, aby len rástlo, tak takisto nám správne dojčenie podporuje dostatočný rast dolnej čeľuste a vývoj zubného oblúku, či už horného alebo dolného. Tento sací reflex na to, aby dieťatko bolo schopné správne sa nakŕmiť aj v období, kedy nie je úplne hladné, sa snaží dieťa podporiť a napríklad si pršteky začne obhrýzať, hľadá nejaký podnet na to, aby si stále podporovalo ten sací reflex. No a keď vidíme, že to dieťa má veľmi silný sací reflex a nie sme schopní ho mať stále priložené k prsníku, tak jednou z možností je dať tomu dieťatku dudlík na to, aby ostalo pokojnejšie a neustále vlastne podporovalo tie správne svalové funkcie počas toho sania. Pritom potrebujeme, samozrejme, mať aj správny ten dudlík a ak v tomto období nedostane ten dudlík, tak často si vytvorí práve návyk napríklad, že si obhrýza ručičku alebo začne cmúľať palec alebo si pršteky obhrýza až tak, že má vlastne mozole na tých prštekoch. Čím dlhšie tento zlozvyk pretrváva, tým ťažšie sa to dieťa toho zbavuje následne. Preto v tomto primárnom vývoji počas kojenia je dobré ten dudlík tomu dieťaťu nechať, neodopierať mu ho a až v správny čas, čo je do tých dvoch rokov, mu ho nechať ako záložné riešenie na ukľudnenie samotného dieťatka.
[00:03:47.140] - Tomáš Olšiak
A ten správny vývin, spomínala si tam čeľustný oblúk a podobne. Má si teda rodič predstaviť nesprávny vývin ako nejaká deformita toho oblúka, to znamená, keď to tak laicky poviem, že to dieťa, vidím už, že tie zuby sa mu vyvíjajú nejako krivšie alebo podľa čoho napríklad viem, ty si tam povedala aj také spojenie správny cumlík. Tak podľa čoho viem, že možno ten cumlík bol nesprávny alebo niekde inde je nejaký problém? Ako to ja, ako rodič, vidím, keď sa pozriem dieťatku do úst, napríklad ročnému?
[00:04:12.910] - Soňa Lisá
Niekedy začneme vidieť, že to dieťa si začne dávať napríklad ten dudlík nabok, že ho nemá v strede vlastne akokeby v jednej línii s noštekom vpredu, ale začne si ho dávať na bok, aj si ho tam pridŕža aj keď spinká a prvý znak toho, keď to vidíme v ústach, tak keď už má vyvinuté prvé zúbky, tak vidíme, že zúbky na tej jednej strane sa nedotýkajú horné s dolnými a ostane tam medzera presne ako tam, kde si dáva ten dudlík, čiže horné s dolnými ostáva otvorený záhryz v tom mieste, kde býva bežne ten dudlík. Keď sa dáva do stredu ten dudlík a nie je úplne správny, je veľký, príliš veľký a guľatý, tak zase ostáva otvorený záhryz v prednej časti. Čiže keď sa dieťatko usmeje a má zahryznuté zuby, má zahryznuté vzadu, ale vpredu sa nijako nedotýkajú, akokeby tam stále mohlo mať napríklad slamku alebo ten prštek, alebo dudlík, a to vzniká otvorený záhryz medzi hornou a dolnou čeľusťou v prednej časti. Toto vieme vlastne si všimnúť vo veku tri-štyri roky, keď už máme pretrvávajúci návyk cumlíka, kedy už nie je úplne želané, aby sme ten cumlík ďalej pokračovali mať. A v tomto období, ak sa dieťa toho cumlíka vzdá, tak za relatívne krátky čas sa nám obnovia znova tie svaly do správnej pozície a dieťatko je schopné spontánne napraviť otvorený zhryz bez toho, aby do toho musel niekto ďalší zasahovať. Ak ale to ďalej pretrváva a tento nesprávny návyk pokračuje, tak sa z toho iba funkčného, ktorý bol ovplyvnený nejakou mechanickou prekážkou v tom zhryze, začne stavať skeletálny problém, kedy vlastne už je deformovaná kosť natoľko, že musí do toho zasiahnuť čelustný ortopéd, ktorý ortodontickými aparátmi musí začať zúbky alebo tie čeluste približovať k sebe, aby dieťa bolo schopné požuť správne stravu a tak isto odhryznúť si napríklad rožtek s prednými zubami, ktoré v atypickom otvorenom zhryze nie je schopné dosiahnuť.
[00:06:26.730] - Tomáš Olšiak
Má si to rodič predstaviť ako vyslovene estetický problém? To znamená, moje dieťa malo nesprávny cumlík, tak potom bude mať, keď to tak laicky poviem, krivé zuby, kým to nevyrieši čeľustný ortopéd alebo to má aj presah na nejaké iné potenciálne problémy?
[00:06:40.920] - Soňa Lisá
Je to v spojitosti s celým telom, samozrejme, a ďalej to môže pokračovať.
[00:06:47.010] - Tomáš Olšiak
Samozrejmé. Možno pre teba, určite nie pre mnohých našich poslucháčov.
[00:06:51.120] - Soňa Lisá
Tak ono to vlastne tie ústa, my to hovoríme, že to je vstupná brána do celého tela, ale ono aj naozaj poloha jazyka počas kojenia, počas prehĺtania, počas rozprávania a dýchania je pre náš život veľmi dôležitá. A aj z toho fyzioterapeutického hľadiska je jazyk ako kormidlo pre celé telo, čiže naozaj tam, kde je uložený, ale práve aj v tej kľudovej polohe, ten jazyk počas klasických privretých úst, tak to je veľmi dôležité, aby táto poloha bola správna toho jazyka, a to je taká, že špička jazyka sa dotýka za hornými rezákmi, horného teda podnebia. A ak to nie je táto poloha v kľude a v kľude má dieťa napríklad jazyk opretý o dolnú peru a o dolné zúbky, tak automaticky sa nám ten zubný oblúk začne deformovať. Ak nemáme dobré dýchanie napríklad nosom a to dieťa dlhšie vytvára si chronický návyk dýchania ústami alebo má obštrukciu dýchacích ciest, že nie je možné, aby dýchalo správne nosom, má ten nos upchatý, polypný alebo adenoidnými vegetáciami, alebo má zväčšené tonsily, v tom prípade to dieťa ani reálne nie je schopné túto kľudovú polohu jazyka dodržať, za tými hornými rezákmi a automaticky ten jazyk si hľadá nejakú inú cestičku, kde pôjde a pri tom dýchaní ústami musí mať otvorený priestor na to vdýchnutie pre ten vzduch, a musí ten jazyk skláňať sa nižšie na spodinu ústnej dutiny a vytvárať priestor vhodný a jediný možný na to, aby to dieťa sa mohlo nadýchnuť. To celé telo funguje úžasne a my vytvárame všetky kompenzačné mechanizmy na to, aby sme sa mohli znova nadýchnuť. Tak isto deti, tak isto dospelí. Čiže ak naše telo z nejakého dôvodu má zabránené dýchanie, tak sa snaží vytvoriť si inú cestu prísunu vzduchu a keď to nejde cez nos, tak najľahšia druhá cesta je cez tie ústa. Keď vidíme, že tento zlozvyk pretrváva dýchanie dlho ústami, tak sa začne k tomu zase kompenzovať ďalší mechanizmus, a to je - viacej sa aktivujú svaly líc a tým pádom sa horný oblúk začne zmenšovať, pretože tie svaly líc začínajú byť oveľa viacej natiahnuté, zúži sa horný oblúk, čím sa nám zmenší priestor na jazyk. Keďže jazyk sme si povedali, že má byť hore vzadu za rezákmi a my teraz ten priestor zmenšíme aj z bokov, tak sa nám už nemá kde dostať ten jazyk, čiže on si hľadá cestu a jedna cesta je, že buď pôjde von z úst sčasti, opretý o dolnú peru a dolné rezáky a bude sa nám meniť tak zhryz, alebo nám začne zapadávať do hrdla a pôjde dozadu a dole, čím nám obmedzí zase prísun kyslíka cez dýchacie cesty a to dieťa môže mať problémy s vývojom tým, že sa zníži saturácia, ako keby sa priškripne ventil vzduchu, ktorý dostáva telo do mozgu, a tým pádom v období, kedy je najväčší vývoj neurkognitívny, to znamená mozog a synapsie sa prepájajú naplno, v období štyri, päť, šesť rokov to dieťa funguje ako špongia, čo počuje, či už sú to jazyky, cudzie reči, pexeso hrá alebo naňho rozprávate príliš odborne, to dieťa všetko chytá, všetko si pamätá a úžasne dokáže na to reagovať a sa vyvíja veľmi rýchlo. Ak v tomto období kvázi priškripneme ventil, tak vlastne zmenšíme saturáciu toho kyslíka v mozgu a tým pádom ten mozog bude pracovať na menej percent ako by mohlo prirodzene.
[00:10:36.270] - Tomáš Olšiak
Uberieme tej špongii niekoľko pórov.
[00:10:38.400] - Soňa Lisá
Presne a tým pádom sa to začne prejavovať na deťoch napríklad, že začnú byť oveľa viacej spomalené, unavené cez deň, tie deti nespávajú dobre, pretože keď toto my vidíme cez deň, že dieťa stále má pootvorené ústa, dýcha iba ústami, má zmenšený prívod toho kyslíka, tak cez deň začne dieťa byť unavené, ale to isté sa deje v noci. Ani v noci sa nevie správne nadýchnuť, zapadáva im ten jazýček viacej do tých dýchacích ciest a v tom prípade sa v noci môže stať, že ako im zapadne do dýchacích ciest, tak až sa zobudia na to, že lapajú po dychu. Zrazu ako keby majú výpadky dýchania, to sa volá spánkové apnoe a toto spánkové apnoe je veľmi nebezpečné, u detí je tam nulová tolerancia, a tie deti niekedy začnú chrápať, niekedy začnú naozaj, že sa prebudia v noci zalapajú po vzduchu a zase zaspinkajú ďalej, ani o tom nevedia, iba rodičia si to všimnú, že niečo sa takéto deje a vtedy my vieme, že to je vážny problém, ktorý treba riešiť a odstrániť ho. A to je všetko spôsobené tou svalovou nerovnováhou, ktorá sa nám udeje v ústnej dutine. Keď už tá svalová nerovnováha je v ústnej dutine, ďalej sa prechádza do tých dýchacích ciest, vlastne to ohrozuje ten vývoj neurokognitívny, vlastne je to vnímanie tých detí a tým, že deti sa nesprávne vyspia, nedostanú sa do úplne hlbokej fázy spánku v tomto období, v období vývoja, tak často sa cez deň prejavuje agresivitou, nespavosťou. My za bežných okolností, keď sme nevyspatí a do štvrtej do rána žúrujeme, tak si dáme ráno kávu, potom Red Bull a potom druhú kávu, a nejako ten deň prekonáme. Ale keby sme takto štyri-päť dní fungovali a nedáme si kávu, Red Bull a podobne, tak zrazu začneme byť agresívnejší, tak isto nás podráždi oveľa viacej jednoduchá vec a chvíľku nás niekto neposlúchne alebo sa niečo udeje a oveľa intenzívnejšie reakcie budeme mať, a budeme v oveľa väčšom emocionálnom vypätí len kvôli tomu, že máme nedostatok spánku. Čiže dostávame sa do takej spánkovej deprivácie. A tie deti fungujú presne takto isto. Ale dlhodobé spánkové deprivácie privádzajú deti do štádia, kedy sa to označuje z časti ako ADHD a niekedy nie sú správne diagnostikované len kvôli tomu, že celý tento proces začal v tom, že to dieťa chronicky sa stalo ústnym dýchačom a nebolo to odstránené. A zrazu my máme v šiestich rokoch dieťa diagnostikované ako ADHD, má veľmi úzky zubný oblúk, má nesprávne návyky a vidíme tam množstvo ďalších problémov, ktoré sa môžu prejavovať, či už čo sa týka toho spoločenského žitia, že tie deti sú odsudzované, nemajú toľko kamarátov, sú vyraďované z toho kolektívu, pretože nevedia sa správne ovládať práve kvôli tomu, že sú stále nervózni, nahnevaní a ten začarovaný bludný kruh sa už ťažko vymotáva potom pre nich naspäť. Okrem toho, to všetko ešte môže ďalej pokračovať a my môžeme častokrát práve tú svalovú nerovnováhu pozorovať na postoji celého toho dieťaťa. To je jeden z tých znakov, ktorý tak isto nám ukazuje, že deti nestoja správne, nemajú správne ani postavenie tých čeľustí, keďže dolná čeľusť je voľne zavesené ako keby kosť na lebke a ktorá je prichytená len dvoma temporomandibulárnymi kĺbami, tak je voľne pohyblivá a môže ísť doprava, doľava, závisí to len od tých svalových úponov. Ak sú tie svalové úpony na jednej strane preťažené viacej ako na tej druhej, tak tá dolná čeľusť sa nám dá do nesprávnej pozície. Na to, aby človek stál vzpriamene, aby mohol ďalej chodiť, pohybovať sa, tak na to potrebuje mať nejakú stabilitu a rovnováhu. Keďže čeľusť je vlastne na vrchole toho celého tela, tej našej pyramídy, je niečo v nerovnováhe, tak sa to začne kompenzovať polohou ramien, to sa začne polohou bedrových kĺbov zase meniť.
[00:14:44.260] - Tomáš Olšiak
Takže už je tam taký domino efekt.
[00:14:45.480] - Soňa Lisá
Presne týmto domino efektom sa niekedy dostaneme u tých malých detí až na sonografiu chodidiel, kedy my zistíme, že na jednu nožičku našľapuje inak ako na druhú a celý ten proces nám začal v ústnej dutine.
[00:15:00.700] - Tomáš Olšiak
Tak to je naozaj zaujímavé. Ešte by som sa chcel k tým ústnym dýchačom, ako si to nazvala, opýtať, vie aj nejakým spôsobom nesprávny návyk, napríklad cmúľanie palca alebo nesprávny, vypuklý, príliš veľký cumlík prispieť k tomu, že dieťa začne dýchať ústami? To znamená to podnebie vie byť nejakým spôsobom zatláčané a tým pádom zužované tie horné dýchacie cesty? Je aj toto možné alebo je tam také riziko?
[00:15:32.980] - Soňa Lisá
Keď je príliš veľký cumlík a nie je úplne správne vybratý od začiatku, napríklad je tam narodené predčasniatko, v 35-36 týždni je dieťatko narodené, má ešte malinkú ústnu dutinu a dá sa mu cumlík, ktorý je už pre staršie deti a zaberá príliš veľký objem v ústach, tak stačí malý, intenzívny, ale pravidelne používaný cumlík, ktorý nám bude deformovať aj tie kostné štruktúry, pretože v tomto období tá kostička je veľmi mäkká. Čiže áno, vtedy nám to môže spôsobiť problém. Treba si uvedomiť, že nos je vlastne ako keby spodina a podnebie je ako keby zase vrchol, a je to celé prepojené.
[00:16:17.590] - Tomáš Olšiak
To isté, len z druhej strany.
[00:16:18.850] - Soňa Lisá
Áno, čiže nám veľmi nos súvisí s dýchaním, ale takisto ústa a my, čo vieme ovplyvniť v ústach, tak isto vieme ovplyvniť tým pádom trošku tie dýchacie cesty. Nie je to úplne stopercentné, ale z časti vieme my s týmto pracovať. A v tom prípade, keď sa nám zvýši podnebie, tak sa nám zmenší ako keby priestor v tom nošteku na to dýchanie.
[00:16:43.010] - Tomáš Olšiak
Logicky, keď sa jednému priestoru pridá, druhému sa uberie, keďže susedia spolu.
[00:16:45.020] - Soňa Lisá
Presne tak a tým pádom my vieme ako keby zhoršiť tie podmienky v tých ústach. Ale vo všeobecnosti by mali mať detičky ten dudlík vyberaný naozaj od začiatku, aby bol vhodný, aby im správne sedel a hlavne, aby v správny čas bol odstránený.
[00:17:03.200] - Tomáš Olšiak
A keď ja ako rodič prídem niekde do lekárne, do drogérie a vidím tam všetky cumlíky, ako viem, že ktorý je ten správny? Ako viem, pri ktorom znižujem riziko toho, o čom sa tu rozprávam alebo pri ktorom teda to riziko je takmer až nulové? Ako taký cumlík vyzerá?
[00:17:19.280] - Soňa Lisá
Zase závisí to od toho postavenia v tej pusinke. Ak je to, že je to novo narodené dieťatko, tak snažíme sa naozaj ten cumlík vybrať od začiatku ten správny, aby nebol príliš veľký, aby to dieťatko malo vlastne ten cumlík v ústach položený tak, aby ho potrebovalo jemne jazykom udržiavať v tých ústach, aby mu nevytváral príliš veľký tlak z vnútornej dutiny na to podnebie, čiže nevyberať malým deťom veľké cumlíky, pretože sú ružové, napríklad alebo kvôli obalu, alebo krytu, tak si zobrať hocijaký cumlík len kvôli tomu, že sa nám taký páči. Čiže ísť skôr po tom, že aby tam bol anatomicky správne konfigurovaný ten cumlík a vybrať kvázi taký najprirodzenejší. Jedným z nich je aj ten Curaprox cumlík, ktorý v podstate spĺňa tieto podmienky. Dieťa na to, aby ho udržalo v ústach, tak využíva sčasti svalové napätie líc aj jazyka, aby si ho pridržiavalo v ústach a podporuje správne ten sací reflex.
[00:18:23.660] - Tomáš Olšiak
A vrátim sa ešte teda k tomu súvisu s držaním tela. Ja som sa dokonca v príprave na tento podcast dočítal, že nejaké anomálie vo vývine čeľustí a vo vývine úst vedia nepriamo prispieť aj ku skolióze. To znamená, reálne je tam až takýto súvis?
[00:18:39.350] - Soňa Lisá
Ono je to spojené.
[00:18:40.700] - Tomáš Olšiak
Skolióza je teda vychýlenie chrbtice.
[00:18:42.470] - Soňa Lisá
Áno. Takže vychýlenie chrbtice sa môže prejavovať u pacientov, ktorí majú skrížený zhryz. To znamená, že na jednej strane zuby nesedia správne a na druhej nemusia tiež, môže to byť aj obojstranne skrížený zhryz alebo jednostranne skrížený zhryz. A môže sa to prejavovať práve tým kompenzačným mechanizmom rovnováhy, ktorú sa snaží telo navodiť od hlavy po päty a aj opačne od päty po hlavy. Takže niekedy môže byť dieťa, ktoré sa narodí, ktoré je hypotonické, jedna strana tela mu funguje menej a tie svaly sú ako keby menej aktívne ako na druhej strane, a tento prejav hypotony sa nám môže prejaviť v ústach, čiže primárne bola tá hypotónia vytvorená neurologickým pôsobením ešte intrauterine, čiže ešte počas obdobia ako dieťa sa vyvíjalo v brušku, tak nebola dostatočne svalová rovnováha. Ako dieťa sa narodilo, tak bolo to väčšinou diagnostikované a vieme, že u takýchto detí sa nám môže začať vytvárať skrížený zhryz aj v období, kedy ešte zuby nemáme. Čiže my už vieme vtedy, že tá dolná čeľusť nie je správne formovaná na ten stred ako má byť. A v tom období, kedy my začneme využívať fyzioterapiu, používame Vojtové metódy a rôzne techniky na podporovanie svalového aparátu v celom tele, či už na nožičkách alebo na chrbte, tak vieme tento systém začínajúceho ako keby skríženého zhryzu správne nastaviť a sa to dokáže pekne kompenzovať. Ak je to dieťa staršie a vytvára sa už dlhodobý ten návyk, že tú čeľusť posúva viacej do jednej strany už aj v období, kedy tam má zúbky, tak sa môže z takého nestabilného skríženého zhryzu vytvoriť stabilný, kedy už vlastne aj celá kostná štruktúra dolnej čeľuste sa deformuje na jednej strane viacej a akokeby tá na jednej strane nám rastie viacej dolná čeľusť, na druhej menej, podľa toho, ktorá je viacej aktívna. Podporuje nám to výsledky EMG štúdií, kedy vlastne vidíme, že svalová aktivita pri skrížených zhryzoch na jednej strane je väčšia ako na tej druhej strane na tých lícach a celé vlastne sa to nám môže prejavovať aj skoliózou, čo sa týka tej chrbtice. Niekedy ale, nie je to stopercentne dokázané, že každé dieťa, ktoré má skoliózu, má skrížený zhryz. Takisto to nie je, že každé dieťa, ktoré má skrížený zhryz, má skoliózu. Niekedy tie kompenzačné mechanizmy nám skončia v úrovni ramien, že dieťa má skrížený zhryz v ústach.
[00:21:13.790] - Tomáš Olšiak
Domino sa zastaví niekde na pol ceste.
[00:21:15.770] - Soňa Lisá
Áno a stačí nám na to to vykompenzovať na ramenách. Ale niekedy zase dieťa má kratšiu nohu aj o dva centimetre a zhryz má úplne zastabilizovaný, a začne sa to prejavovať vo veku 20-30 rokov s tým, že ich začne bolieť napríklad čeľusť a tie temporomandibulárne kĺby alebo majú intenzívnejšie bolesti hlavy. Ale na začiatku ten problém ešte nebol nijaký badateľný. Čiže tie kompenzačné mechanizmy sú veľmi jednotlivé u každého jedného dieťaťa či dospelého a vlastne to telo každé je tak úžasné a individuálne, že musíme vždycky to zohľadniť, že niekto dokáže vykompenzovať dvojcentimetrový rozdiel na dĺžke chodidiel a niekto nedokáže ani milimetrový schodík na zuboch odtolerovať a musíme to zbrúsiť, lebo mu to strašne vadí. Čiže nie všetci sme jednaký a každý máme tú toleranciu niekde inde posunutú.
[00:22:14.210] - Tomáš Olšiak
Veľkú časť doteraz sme sa bavili o tom, čo všetko sa môže teda pokaziť a keď sa to už náhodou teda pokazí, tak ja ako rodič, keď mám nejaké troj-štvorročné dieťa a vidím, že ten vývoj ide tým nesprávnym smerom, že je to naozaj očividné možno na nejakých takých sprostredkovaných prejavoch ako dýchanie ústami a podobne. Čo mám urobiť, za kým mám ísť, akým spôsobom sa to dá riešiť? Lebo predpokladám, že asi troj-štvorročnému dieťaťu nedá niekto zubný strojček alebo dá? Možno ma prekvapíš.
[00:22:42.500] - Soňa Lisá
Závisí zase od vady, ktorá je tam. Častokrát v týchto troch-štyroch rokoch je to myofunkčný problém, to znamená, je to problém svalový. Tento svalový problém vedia riešiť vo veľkej časti myofunkční poradcovia, logopédi, ktorí sú špeciálne trénovaní, nie sú to úplne klasickí logopédi, oni si robia na to špeciálne certifikáty a ďalšie vzdelávanie, aby sa venovali aj tejto myofunkcii. Nie každý logopéd, ktorý je štandardný a trénuje sa vo výslovnosti L, R...
[00:23:15.230] - Tomáš Olšiak
No s tým si asi väčšinou ľudia spájajú logopédov.
[00:23:17.810] - Soňa Lisá
Áno a chodia k nemu deti v predškolskom veku, aby docvičili tieto písmenká a ich výslovnosť, tak sú vlastne klinickí logopédi, ktorí sa špeciálne venujú napríklad dysfágiám, keď deti nevedia správne prehĺtať, týmto myofunkčným poruchám, kedy deti nevedia správne dýchať nosom, kedy podkladajú si viacej dolnú peru pod horné zúbky, kedy pri prehĺtaní majú problém, pri prehĺtaní slín majú problém, kedy majú problém pri štandardných bežných úkonoch, ktoré si ani nevieme predstaviť, tak vtedy vlastne títo myofunkční poradcovia trénujú a učia rôznymi technikami svaly zapájať správnym spôsobom práve pri tom prehĺtaní, pri tom rozprávaní a tak isto aj pri podpore správnej funkcie zubného oblúku, lebo tá kosť je vtedy veľmi mäkká a veľmi rýchlo adaptabilná na všetky nové podnety. To znamená tak, ako sa nám dokáže cmúľaním palca alebo dudlíkom za relatívne krátky čas vytvoriť nejaký problém v tých ústach, tak zase ten jazyk je sval, takisto tie líca a pery sú sval a tým tréningom tých svalov za relatívne krátky čas vieme zase dokázať presný opak, ale musí to byť intenzívny tréning, správne diagnostikovaný. Nefunguje na všetkých rovnaké cvičenie, preto tam potrebujeme naozaj odborné poradenstvo a nie to, že vám ukážem jeden cvik a všetci, keď ho budete robiť, tak budete mať dobré čeľuste. Naozaj u niekoho potrebujeme podporiť viacej svaly jazyka, u niekoho práve odblokovať príliš veľkú silu vlastne bradového svalu, to je musculus mentalis, niekto má príliš silnú dolnú peru, niekto má príliš slabú hornú peru a tá správna diagnostika od začiatku je veľmi dôležitá na to, aby sme vlastne odstránili tieto myofunkčné odchýlky práve v tomto veku tri-štyri roky. Títo myofunkční poradcovia alebo teda logopédi majú aj množstvo rôznych techník a pomôcok, ktoré vlastne využívajú na to, aby to dieťa motivovali správne tie svaly aktivovať. A tak isto, keď už majú pocit, že je ten zubný oblúk natoľko poškodený, že je potrebný zásah čeľustného ortopéda, tak môžu ďalej odoslať aj v tomto veku na čeľustnú ortopédiu, kedy s niektorými vecami vieme už aj v takto nízkom veku pomôcť. Ďalšia vec je ORL, kedy vlastne ak je tam vážna obštrukcia dýchacích ciest a to dieťa nie je schopné správne dýchať nosom, tak môžeme trénovať s ním hocijako, hocijaké cvičenia, ale raz keď je ako keby ten nos upchatý, tak stále bude tie ústa mať otvorené, pretože ten kompenzačný mechanizmus je s tým, že primárne naším cieľom v živote je dýchať. Kvôli tomu žijeme a celé telo sa prispôsobí tomu, že chce sa nadýchnuť, a môže mu byť jedno, že logopéd hovorí maj zatvorené ústa, keď to dieťa sa nedokáže inak nadýchnuť. Čiže ORL je ďalšia destinácia, kde sa väčšinou tie deti s tým otvoreným zhryzom dostanú, lebo s týmito problémami, kedy na tom ORL zhodnotia, či je potrebné odstrániť tie polypy alebo nejaké obštrukcie, ktoré tam môžu spôsobovať mechanickú prekážku pri tom dýchaní, alebo stačí to sledovať, alebo nejakými sprejmi, správnym naučením sa toho dýchania sa môžu z časti zmrštiť. Vo veku štyri až šesť rokov sa ešte len tie adenoidné vegetácie zväčšujú. Toto je maximálny rozmer nadobúdajú vo veku štyri až šesť rokov adenoidné vegetácie a tonzily. Čiže v tomto období najčastejšie aj tie deti reálne odstraňujú im tonzily, robia im adenoidektómie a v podstate sa tieto prekážky pri dýchaní nosom odstraňujú. To ale neznamená, keď sa odstránia, že sme vyhrali. Ak to dieťa ten návyk dýchania ústami ďalej zotrvá a nebude to riešené, a nenaučí sa správne dýchať nosom, tak sa to môže znova vrátiť naspäť. Preto je veľmi dôležité, ak sa odstránia tieto tonzily alebo tie adenoidné vegetácie, aby to dieťa bolo naučené, napríklad naspäť sa dostane k tomu myofunkčnému poradcovi a vtedy on krásne ich už dokáže naučiť, ako sa dá správne dýchať nosom, kde je správna poloha jazyka, ako má mať zatvorené pery počas dýchania, naučí sa správne jesť, nemľaskať, pretože tak isto tieto deti, ktoré vlastne ústami aj dýchajú aj jedia, tak sú neni schopné to robiť bez mľaskania, pretože oni sa počas toho jedenia chcú aj nadýchnuť a to vždycky vydáva tie zvuky, ktoré vydáva a na to sa hnevajú rodičia, ale žiaľ, niekedy naozaj to je problém, že to dieťa to nevie spraviť inak.
[00:28:12.690] - Tomáš Olšiak
Ja ešte možno taký detail mi napadol v súvislosti s tým dýchaním ústami. Predpokladám, že aj ich chorobnosť je asi vyššia u detí, ktoré dýchajú ústami, nie?
[00:28:21.100] - Soňa Lisá
Aj chorobnosť, ale takisto aj kazivosť zubov.
[00:28:23.640] - Tomáš Olšiak
Aj kazivosť zubov kvôli tomu, že skúsim si tipnúť, že sa tie zuby viac vysušujú?
[00:28:29.280] - Soňa Lisá
Ako sa vysušujú, tak na to sa viacej vlastne lepí po tom povlaku a tým pádom sa vlastne viacej vymineralizujú a ostávajú oveľa citlivejšie tie zuby, čiže aj tu sa vytvára tento proces oveľa rýchlejšie, čo sa týka tej kazivosti, áno.
[00:28:47.670] - Tomáš Olšiak
Tak verím, že sľub zo začiatku tohto vydania Medzi nami zubami sme dodržali a naozaj odznela kopa zaujímavých informácií, až by som povedal nečakaných až mierne šokujúcich. Takže verím, že to bavilo aj našich poslucháčov a že možno sme ich až v takej zdravej miere vystrašili. My v Curaproxe hovoríme, že zdravé zuby začínajú od malička a ty si nám dnes dokázala, že v tých ústach nezačínajú vlastne len zdravé zuby, ale zdravie celého tela. Takže naozaj je dôležité úplne od narodenia dbať na to, aby v tých ústach všetko prebiehalo tak, ako má. Soni, ďakujem Ti za dnešný diel.
[00:29:20.570] - Soňa Lisá
Ja ďakujem veľmi pekne za pozvanie.
[00:29:22.620] - Tomáš Olšiak
Milí poslucháči, na Vás sa teším pri ďalších dieloch podcastu Medzi nami zubami. Samozrejme, všetky diely nájdete v podcastových aplikáciách Google Podcast, Apple Podcast a Spotify. A o ďalších dieloch určite Vás budeme informovať vopred aj na našich sociálnych sieťach Curaprox Slovensko. Ahojte!
[00:29:41.160] - Soňa Lisá
Ahojte!